Lämnad åt sitt öde

Människan är märklig i sin natur, vi vill gärna ha och ha. Mer och mer ska vi ha av det vi har, när det sedan går sönder kastar vi bort det och byter mot något annat.
Enbart i vissa fall vårdar vi det vi har kärt, åtminstone ett tag och troligtvis har vårdens längd och värme att göra med betydelsen av värde…
Vårt samhälle formas mer och mer av en ”slit och släng”-mentalitet som till och med drabbar på det personliga planet. Individens förfall skulle jag vilja skriva!

Vi måste våga prata med varandra och sluta vara rädda för att ha fel åsikter liksom acceptera att alla har rätt till sina egna värderingar! Vänskap och kärlek kräver respekt- inte att man okritiskt delar alla åsikter! Tyvärr är det just det som blir allt tydligare- delar vi inte samma åsikt är det fel på dig och du ska frysas ut! Bland barn kallas beteendet för mobbing och många vuxna är så rädda för företeelsen att de väljer att bli intellektuellt återhållsamma på bekostnad av sina egna liv!
Jag väntar på den dagen då folk ska ta sig i kragen, ta sin nästa i handen och erkänna att de delar så många värderingar att oavsett vilket politiskt parti de röstar på så är dessa motsättningar är små- under förutsättning att vi tycker om varandra och har roligt ihop när vi umgås!

Härom dagen läste jag att streaming-tjänster och leasing har blivit så populärt att  några har startat samma tjänster gällande inredning nu.  Kan det vara så att ”slit och släng”-mentaliteten har gjort människan så rädd för att vissa upp sin identitet! Nämnde jag intellektuell återhållsamhet tidigare?

Bilen nedan är en Volvo PV 444 från den tiden då vi vårdade våra relationer, vi köpte vår bil och vårdade även den liksom möblerna! Leasing och streaming fanns inte och vi var rakryggade nog att vara ärliga om vi ogillade något men man hade också vett och etikett nog att faktiskt ”hålla käften” i vissa fall- enbart för den goda stämningen och respekten för övriga! För även om jag vill hylla individualism så är det stor skillnad på det och den självcentrerad egoism!

Jag står fast vid min tro att så länge det finns liv finns det hopp!
Bilen kan fortfarande räddas från sitt förfall och det kan medmänskligheten också!

förfall PV

Förfall /Decay
Olja på linne 46×38 cm
3.500 SEK /350 Euro

Lämna en kommentar