Bastarder…

Jag och min hund Dina delar ett gemensamt intresse, det är att titta ner i backen. Oftast gör hon det för att hon hittar en god eller intressant lukt (åtminstone enligt henne!) medan jag mest tittar på växter och kryp! Vi kompletterar varandra på det sättet, näsa och ögon…
Den här hittade vi förra sommaren i  vägkanten, Dina fnös och tyckte den lyktade illa, jag blev istället helt besatt och fotograferade! Känslan var lite som att hitta en stor röd ara i skogen bland duvorna! Eller, det har jag faktiskt aldrig varit med om, men för dig som läser kanske du lättare kan visualisera dig och leva dig in i vad jag upplevde när jag såg dessa prickiga varelser!

Bastardsvärmare heter de Zygaenidae och finns i flera varianter, vill man nörd ner sig finns artfaktabanken från  SLU men gemensamt för alla är att de är rödlistade och där med väldigt ovanliga! Jag tackar och bockar för att jag fick chansen att se två (och hoppas att kärleksmötet mellan dem resulterade i fler små bastarder!

Vill ni värna om dem extra så gillar de korgblommiga växter som olika vädd och klint men tydligen även kungsmynta (oregano).

Och anledningen till att hunden Dina inte gillade dem, vågar ni gissa varför? För att bastarderna ärlika giftiga som de ser ut att vara! De producerar nämligen vätecyanid när de kännes sig hotade, och vem känner sig inte hotad när en hund på 30 kilo störtar fram? Alla fjärilar är faktiskt betydligt mindre än våra grannar! (men tack och lov vet jag ingen som fysiskt utsöndrar cyanid för att skrämma bort henne!)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bastarder, 30×30 cm 3.200 kr/320€

Lämna en kommentar