Hur en beställning går till

Allt eftersom mitt senaste tillskott i familjen växer så får jag nu också mer tid till att sitta och måla, som jag berättade sist så är det oerhört härligt att bara få leka med mina färger (jag ska skriva ett särskilt inlägg om det snart!) men så en dag plingade det till i min inkorg!
En förfrågan om ett porträtt i i akvarell, och ett stort sådant också! Vad spännande! Jag blev nästan lite nervös! Men det är det här som är så himla roligt! Att föreviga minnen och göra andra glada! För det är vad porträttmålning handlar om!

Förfarandet är lite olika men under förutsättningen att människor eller djur lever så vill jag ha så bra bilder som möjligt.

Efter att ha fått bilderna väljer jag ut de som jag tycker är bäst att arbeta ifrån och skissar på olika förslag som kunden sedan får välja mellan.
Sedan diskuterar vi bakgrund.
I det här fallet så var önskemålen om favioritfärgerna rosa och lila.

Här jämför jag min målning mot refferensbilderna så jag vet att jag inte är ute och cyklar. Samtidigt har jag en kontakt med min kund så att hon ser hur arbetete växer fram.

Den färdiga tavlan, redo att skickas. På grund av vädret var det omöjligt att få ett bra ljus att fota, därav de mörka hörnen på bilden.

Nedan är den inramad och klar! Jag älskar att få se mina porträtt i sina hem ♥

Lämna en kommentar