Kontrollerat kaos eller oorganiserad ordning?

Den senaste tiden har jag åter igen kommit igång med mitt målande efter en kämpig sommar och höst med bland annat en ADHD-utredning för min son och problem i skolan.
Det har varit mycket som hänt i mitt liv och även om kreativiteten finns kvar så har den under den här tiden fogat sig likt en slagen hund som går och lägger sig i ett hörn för att foga sig och undviker att ta någon plats även om den fortfarande finns. Den existerar- ja absolut, men lever den? Fysiskt- ja, själsligt-nej!

För några veckor sedan var det en vän till mig som sa (inte ordagrant) att jag var värd en egen ateljé, många gånger större än vad jag i min vildaste fantasi har drömt om (tror den specifika ytan som nämndes var 78 kvadrat). Hjärtat slog dubbelslag! Och det var nog faktiskt de orden som lockade fram den där hunden ur hörnet och fick den att lite försiktigt svänga med svansen igen…

Egentligen skulle jag skriva om dagens resultat! Att jag färdigställt och signerat en av mina verk till mitt Roslagstema. Men varken ljuset inomhus eller ljuset utomhus kunde göra att färgåtergivningen blev rätt när den skulle tolkas genom kameralinsen…

När man arbetar med att måla är man beroende av ljus- särskilt om man arbetar med långsamma processer! Monet kunde bara måla sina näckrosor under några timmar varje dag så ljuset inte han ändra sig för mycket. Står man i en studio så kan man styra ljuset med fönster och rätt sorts lampor och armaturer!
Självklart fick de tankarna mig att drömma mig bort! Hur skulle min egna studio se ut om jag någonsin fick en?
Jag är en person som kan vara extremt petig med detaljer och ha militärisk disciplin i kökslådor samtidigt som jag kan glömma bort (eller låta bli att bry mig) om jag bara har en strumpa på mig.
För närvarande i mitt kök och mitt ateljéhörn råder någon form av oorganiserad ordning- jag vet var allt finns att finna men det finns ingen logik. Ett välorganiserat, kreativt kaos, överskådligt men estetiskt tilltalande skulle vara drömmen!

Jag har sett den ateljén! Skärgårdsskildrarens mästare Roland Svensson kommer nära!

IMG_5826

Albert Engströms ateljé i Grisslehamn bär samma känsla. Överskådliga för ett skapande öga- kaos för en pedant.
Vill man dra det till det extrema så är ju Francis Bacons kaos också överskådligt men där drar den ordningsamma motpolen i mig i handbromsen och säjer ”aja baja! Titta på Paul Cezannes ordning istället”

  

Ljus var problemet i dag- jag vill fota mina färdiga verk i naturligt ljus. Tyvärr var den gråa himlen allt för grå i dag.
Jag ska se vad jag ska ta itu med för tavla nu- det finns mycket som måste färdigställas!

Kommentera

