En omedveten pastisch?

 

Vad har egentligen ett porträtt för värde? Det är en fråga jag ofta får ställd och jag kan svara på den på flera sätt!

Värdet kan dels vara min arbetskostnad- beroende på storlek så lägger jag ner mellan 30 till 100 timmar! Det är många lager med färg som ska på duken men det är också mycket förberedande arbete- planering, skissning, referensfotografering, redigering och kanske mera skissande….

Värdet kan också vara det man kallar affektion- den känslomässiga värderingen man gör då det kan framkalla minnen. Det här värdet är helt subjektivt och ligger i betraktarens och oftast beställarens ögon.

Värdet kan också tolkas till dess direkta skönhet genom val av modell, motiv och komposition. Vem och vad som är vackert är även här subjektivt- här i behöver inte ett porträtt inneha ett värde bara för att det är någon man känner utan för att den som porträtteras tilltalar betraktarens estetiska sida.

Men vad är då ett porträtt?
…och vem och vad kan porträtteras?

Allt med själ är det självklara svaret för mig!

Ofta använder jag mig av modeller till mina egna porträtt- här har en nära vän fått ställa upp men det var inte fören nu när jag signerade som jag slogs av tanken och jag kände en likhet med ett välkänt ansikte. Faktum är att de delar lite av samma öde..

 bild (1)

Dagens fiskargubbe är inte fiskare- han arbetar på en av vägverkets bilfärjor- men vem vet var hans marina bana slutar?

Nu ska färgen få torka innan jag lägger på den slutliga fernissan och lämnar till min ramverkstad.

Den 12 december är det Julsalongens vernissage klockan 12-16 i Roslagens Konstnärsgilles lokaler på Posthusgatan i Norrtälje (mitt i mot restaurangen ”Ett glas”) där Roslagens konstnärer ställer upp med ett verk vardera.
Gissa vad jag ställer ut?!

Välkomna!

 

Kommentera

