Självporträtt- när egot själv får välja

Jag får allt oftare uppfattningen av att självporträtt är en form av narcissistisk beteende- särskilt om man ser till dagens uppkopplade form- jag menar självklart selfies men jag tror helt enkelt att beteendet av att avbilda sig själv har en lika lång historia som bildkonsten själv.

Se bara på den 40 000 år gamla grottkonsten! Jag kan inte låta bli att le på tanken som dyker upp i huvudet när jag ser hur folk såg någon annans händer där på väggen och själva fick behovet av att också lägga till sina egna- Helt utan hash-tags (#)
Självporträttet har sedan dess utvecklats och flertalet konstnärer nyttjar sig själv som modell, i vissa fall i brist på annan och vissa enbart för att dokumentera sig själv men också för att analysera och kanske förstå sig själv som Rembradt, Vincent van Gogh och Frida Kahlo i nämnd ordning.

I mitt fall var det dels i ren tristess en dag som jag började med mitt första. Jag hade ett annat porträtt som krävde mängder med energi, koncentration och ödmjukhet och jag ville helt enkelt bara måla något utan att behöva visa någon hänsyn och kanske är det därför jag helt enkelt avbildat mig själv i en mycket mörkare färgskala än vad jag annars målar i. Kanske har mitt självförakt också fått ta plats där i hörnet när årets solfattiga höst lyste(?) med sin deprimerande närvaro?
Nu har december istället varit ljuvlig och bjudit på fantastiska gryningar och skymningar och jag har återigen ett porträtt av en stark kvinna på mitt staffli! Ett porträtt som ger mig energi lika väl som det också kräver både energi och mängder med färger!

IMG_6826

Men lusten att måla på mig själv har lämnat mig, kanske är det så att jag är färdig med mig själv?
Som vanligt är det bra att avvakta innan tar ett sådant beslut- men det var också ett sätt för mig att experimentera med min teknik- att leka- och ladda mina batterier. Jag är faktiskt ganska tråkig och inte är det särskilt roligt att se en dysterkvist sitta och stirra ut i köket var eviga dag.

Gott nytt år på er!

Kommentera

