Om att finna sällskap i ensamheten…

Själv är jag en sådan person som tycker om att vara själv.

Jag tycker om att vara ensam.

Jag vet inte om det är en form av narcissism eller om det har att göra med sociala fobier men jag kan inte låta bli att faktiskt njuta av att vakna strax före fyra var och varannan morgon och bara sitta och tänka eller att åka iväg med båten när vädret tillåter och ankra upp på en lugn plats och sedan bara sitta och titta eller lägga mig ner på däcket och bara vara- i timmar…. ….kanske handlar det om lathet- för jag gör just ingenting- jag är inte produktiv med undantag att jag vid något enstaka tillfälle har fäst en metrev med maskagnad krok runt stortån på äkta ”Gubben Pettson-vis”, i annat fall inte.

Men ett batteri på laddning är inte heller produktivt.

Men jag talade om ensamhet! Hur mycket jag än trivs själv så bjuder livet på tillfällen när man måste umgås med andra- eller snarare möta människor som jag inte vet vilka de är- trots att jag har arbetat inom väldigt sociala yrken- service, försäljning och restaurang är mina branscher- jag är social och trevlig på ett professionellt när jag träffar människor jag inte känner men det tar ofta tid innan jag släpper folk in på livet. Med vissa undantag- vid ett tillfälle träffade jag en väldigt speciell kvinna- vi ”klickade” helt enkelt. Med en aura likt en drottning var då den vackraste mest gravida kvinna jag någonsin mött!

Jag var bara tvungen- jag måste- jag gjorde det! Jag frågade om jag fick måla av henne!

Jag hade fått en förnimmelse om en bild i mitt huvud- mjuk men fylld med kontraster- ljus och skugga! I hennes hem fanns den bilden- jag tog några foton som referens- skissade, färgsatte och funderade- målade…

…som alltid när jag målar är det svårt att bli klar direkt- jag måste vila, sortera tankarna och när jag sedan tar fram dukarna några veckor eller månader senare har de målat sig själva- färger och komposition har mognat och jag fortsätter arbeta!

En dag var en sådan dag! Då jag fortsätter  där jag slutade för två månader sedan… 10628540_841765505834117_4970172388363450795_n

Föra att få sitt slutresultat!

bild (3)

Den här bilden handlar just om ensamheten-samtidigt som den är oerhört social. Närheten och kärleken existerar i högsta grad- även när man är ensam!

Kommentera

