Konsten är lång- livet är kort…

IMG_5859
I mitt fall är det tiden som inte riktigt räcker till! Målar gör jag hela tiden och två tavlor är nästan färdigställda inför konstrundan- kaaaanskeeee att jag petar lite på dem med penseln…

När jag målar håller jag i gång en process under ett par dagar till flera veckor, jag jobbar med lager, tunnar ut färgen med linolja för att den ska torka sakta. Staffliet står i ett hörn i köket, nedanför står dukar i olika storlekar och olika stadier. Vissa dagar målar jag i en hastig fart- sedan avtar det allt eftersom jag måste vänta på färgen, efter ett par veckor byts duken på staffliet ut.

På golvet står nu en duk med halvt våt, halvt torr färg- lutad mot väggen. I bland tar jag upp den och tittar på den, i bland ställer jag mig och stirrar… Sakta, sakta…

…det känns som att tavlan mognar av sig själv- jag målar den inte när den står där på golvet- men på något sätt så är det där som det största jobbet görs…

Efter någon vecka eller ett par- så byts dukarna ut- tavlan får åter komma upp på staffliet- får lite mer färg, en del gånger justerar jag bara en ton eller  flyttar på några moln… Ibland försvinner allt- det blir svart- målas över- målas om (!) eller ställs åter igen åt sidan!

Varje bild blir som en individ- eller är det jag (?) som lägger ner min själ i varje bild?

Konstigt är det i alla fall- hur bilden förändras- kanske är det det som gör att så många fastnar för oljefärgernas magi?

När man målar med oljefärger så tar det tid! Men resultatet blir bestående också! Flera hundra år! Så länge lever inte vi- men minnet däremot…

…och berättelserna om de vi kände- de lever lika länge som konsten!

Kommentera

